Activitatea complexă dintr-un spital în contextul accesării serviciilor este în mod firesc de natură să atragă aprecieri, critici și în general interesul comunității. Spitalul Județean de Urgență “Sf. Pantelimon” din Focșani (SJU) – ca parte a infrastructurii sănătății nu face excepție. Activitatea SJU s-a desfășurat în permanență în acord strict cu legislația aplicabilă (din care amintim Legea 95/2006 cu modificările și completările ulterioare, O.M. 1374/2016), ghidurile și protocoalele de specialitate. SJU a manifestat în mod consecvent deschidere (inclusiv apariții media) atât față de toți cei interesați de a contribui la dezvoltarea activităților noastre, cât și față de cei care solicitau informații referitoare la modul în care sunt asigurate serviciile noastre lato sensu.
Cu toate acestea, în ultima perioadă au fost lansate în spațiul public o serie întreagă de acuzații nefondate atât la adresa activității SJU, cât și la adresa profesioniștilor din sănătate care își desfășoară activitatea în cadrul spitalului. Este cu atât mai îngrijorător și în egală măsură regretabil faptul ca dl. Cristi Valentin MISĂILĂ – primarul mun. Focșani a lansat, în nume personal, pe o rețea de socializare o serie de afirmații vădit dolosive care, în opinia Dânsului, ar justifica concluzia că la nivelul SJU există un „management defectuos”, iar soluția ar fi înlocuirea Managerului actual pentru ca „pacienții să poate beneficia din nou de un act medical de calitate”.
În acest context, trecând peste faptul că dl. Cristi Valentin MISĂILĂ nu are pregătire medicală, deci nu poate face aprecieri obiective referitoare la nivelul calității actului medical oferit de SJU, în calitate de Primar al mun. Focșani sau persoană fizică nu a efectuat nici un demers formal sau informal măcar pentru a se informa cu privire la realitățile din SJU, dacă nu pentru a putea afla care ar fi modalitățile concrete prin care ar putea contribui la îmbunătățirea activităților SJU. Aceste precizări sunt necesare deoarece ele demonstrează, dincolo de orice îndoială, că motivele reale pentru acest mod de acțiune al dlui Cristi Valentin MISĂILĂ în calitate de Primar al mun. Focșani sau persoană fizică este total divergent de interesul legitim privind SJU.
Cu toate acestea, din respect pentru pacienți, profesioniștii din sănătate, dar și pentru întreaga comunitate locală, SJU răspunde punctual acelor afirmații ale dlui Cristi Valentin MISĂILĂ care ar putea avea o legătură obiectivă cu activitatea SJU după cum urmează:
• În ceea ce privește deficitul de medici care are în mod evident un impact asupra formării liniilor de gardă, cauza rădăcină a acestei probleme nu este generată de lipsa de medici la nivel național, ci repartiția dezechilibrata a acestora la nivel național. Datele din Strategia Multianuală pentru dezvoltarea resurselor umane din Sănătate (2022 – 2030) arată că jud. Vrancea încă din anul 2022 (deci cu mult înainte de preluarea mandatului de Manager interimar) jud. Vrancea se afla pe locul 33 la nivel național în ceea ce privește numărul de medici la 100.000 de locuitori (167). În acest context, nici o echipă managerială, nu poate rezolva această problemă reală strict pe plan intern. Fără a da vina “pe greaua moștenire”, și în lipsa oricărui sprijin din partea Primăriei mun Focșani, actuala Conducere a SJU a efectuat demersuri susținute și a reușit angajarea prin concurs a mai multor medici din diferite specialități, dar și cooptarea în regim de colaboratori externi, mai ales medici pediatri pentru a asigura linia de gardă. Pe o piață a muncii extrem de competitivă (în special pentru personalul înalt calificat – profesioniștii în sănătate) este natural ca oferta de angajare să conțină și alte beneficii (de ex: locuințe de serviciu, scutiri de taxe și impozite locale, prime de instalare, etc). Această strategie a fost utilizată cu succes în alte localități din țară și prin urmare problemele în ceea de privește resursa umană s-au mai rezolvat. Dar, dorim să evidențiem faptul că, fără o implicare onestă și continua a autorităților publice locale acest lucru nu poate fi rezolvat. De fapt, chiar Strategia Națională de Sănătate (2023 – 2030) – Pentru Sănătate Împreună subliniază că singura soluție viabilă este o abordare comprehensivă care implică și autoritățile publice locale. De fapt, având în vedere experiența vastă în funcția de Primar, dar și poziția din cadrul Asociației Municipiilor din România(AMR) – suntem convinși că dl. Cristi Valentin MISĂILĂ cunoaște foarte bine modalitățile concrete prin care autoritatea publică locală s-ar putea implica în susținerea SJU, mai ales că alte municipii care fac parte din AMR au intervenit alături de spitale, amplificând rezultatele obținute de respectivele unități sanitare.
• Referitor la medicii pediatri care în mod volițional au ales să încheie raporturile de muncă cu SJU, preferând să profeseze în cadrul cabinetelor școlare aflate sub coordonarea Direcției de Asistență Socială a Primăriei Focșani, aceasta este o decizie strict personală a fiecărui medic, bazată pe propriile opțiuni de carieră. Invocarea unor presupuse disensiuni/conflicte dintre Conducerea SJU și respectivii medici, reprezintă o aserțiune complet nefondată.
• Tot personalul medical este conștient de acest deficit de resursă umană și de faptul că, dacă nu există o implicare suplimentară, dincolo de cerințele minime din contractul individual de muncă, activitatea de furnizare a asistenței medicale ar putea fi prejudiciată. Fară a fi un laudatio, ci doar un exemplu din multe și pentru ca tot a fost menționat numele Dr. Rodica IFRIM, deși nu mai este obligată legal să participe la gărzi în calitate de manager, își asumă un număr semnificativ de gărzi în fiecare lună (6-7) tocmai pentru a contribui la continuitatea furnizării asistenței medicale și a fi un exemplu de colegialitate.
• Afirmațiile privind lipsa medicamentelor, calitatea alimentației și igiena nu reflectă realitatea curentă a SJU.
• Alimentația pacienților respectă normele nutriționale și standardele impuse de legislația aplicabilă. Meniurile sunt stabilite în funcție de necesitățile medicale ale pacienților internați și sunt aprobate de personalul de specialitate. Pacienții cu regimuri speciale primesc alimente adecvate condiției lor de sănătate. Se urmărește introducerea unor preparate mai variate, respectând atât cerințele medicale, cât și preferințele pacienților, în limita bugetului disponibil. În prezent, hrana pacienților este net superioară comparativ cu anii precedenți, atât din punct de vedere al valorii nutriționale, cât și al diversității meniurilor. Se folosesc produse proaspete și de calitate, iar prepararea mâncării respectă toate normele de igienă și siguranță alimentară impuse de Ministerul Sănătății. Suma destinată hranei pacienților (cu data de 1 iunie 2022 cuantumul alocației de hrană în unitățile sanitare publice, pe categorii de pacienți sau însoțitorii acestora, este astfel: pentru pacienții spitalizați – copii, adulți, lăuze și insoțitori – 22 lei/zi; pentru bolnavii spitalizați cu TBC, HIV/SIDA, hepatită, neoplazii, diabet, pacienții cu arsuri și cei internați în leprozerii – 33 lei/zi) este stabilită prin hotărâri guvernamentale și ordine ale Ministrului Sănătății. Cu toate că nivelul alocației este limitat, SJU face eforturi pentru a optimiza utilizarea fondurilor și a asigura mese echilibrate și corespunzătoare nevoilor pacienților. Orice sugestie sau sesizare referitoare la acest aspect este analizată cu seriozitate pentru a îmbunătăți serviciile oferite.
• Materialele de curățenie și produsele sanitare sunt achiziționate constant și sunt disponibile în SJU în cantități suficiente. Igiena, siguranța pacienților dar și a personalului medical sunt priorități pentru Conducerea SJU, iar aprovizionarea se face conform necesităților fiecărei secții. Toate achizițiile sunt realizate conform procedurilor legale, iar pacienții beneficiază de tratamentele necesare. În cazul unor eventuale disfuncționalități punctuale, acestea sunt remediate în cel mai scurt timp posibil. Orice sesizare venită din partea pacienților sau a cadrelor medicale este tratată cu maximă seriozitate, pentru a asigura un mediu corespunzător actului medical.
• Ideea de a operaționaliza un Centru de Permanență la nivelul Primăriei mun. Focșani este salutară la nivel conceptual. Cu toate acestea, ar fi fost de dorit cel puțin o comunicare cu SJU în vederea unei abordări integrate a asistenței medicale așa cum prevede și Strategia Națională de Sănătate (2023 – 2030) – Pentru Sănătate Împreună. Facem precizarea că SJU nu deține nici un fel de informație cu privire la capacitatea de diagnostic și tratament al Centrului de Permanență prezentat de către dl. Cristi Valentin MISĂILĂ și prin urmare nici dacă resursele alocate acestui Centru sunt folosite într-un mod eficient.
Față de cele de mai sus, se pot desprinde următoarele CONCLUZII argumentate:
1. SJU face eforturi pentru echilibrarea deficitului de resurse umane obținând rezultate pozitive, chiar și în contextul lipsei totale măcar a unei implicării active, dacă nu pro-active a autorității publice locale.
2. Siguranța pacientului reprezintă o prioritate si toate elementele necesare unui act medical de calitate sunt asigurate.
3. Modalitățile de acțiune alese de către dl. Cristi Valentin MISĂILĂ atât în calitate de Primar cât și persoană fizică sunt greu de înțeles, cu atât mai mult cu cât așa cum s-a demonstrat mai sus, problemele semnalate sunt fie false, fie curente și vechi, și acoperă o largă perioadă de timp, suprapunându-se cu perioada în care dl. Cristi Valentin MISĂILĂ a exercitat onoranta funcție de Primar al mun. Focșani. În acest context, fapt pe care îl apreciem ca fiind deosebit de grav, demersurile Primarului nu sunt de natură sa creeze un climat atractiv pe plan local care să atragă resursa umană către SJU.
Cu aleasă considerație,
Manager Interimar
Dr. Rodica Ioana IFRIM