Care credeți că este cel mai discutat subiect vineri seara în Focșani când se întâlnesc câțiva prieteni?
– Stați să vă povestesc cât am stat azi dimineață în trafic ca să fiu la timp la muncă!
– Mie-mi spui?! Trebuie să plec cu o oră mai devreme să ajung să îmi duc copilul la școală.
– Să faci 2 kilometri în 30 de minute e un calvar!
– Acum e bine că e vremea bună, al meu se duce pe jos la școală, dar la iarnă ce ne facem?
(Peste 15 minute)
– Îmi pare rău că am întârziat, e jale cu traficul ăsta, să găsesc loc de parcare… nici nu mai zic cât mi-a luat!
Iar conversațiile de genul acesta continuă. Nu doar vineri seara, nu doar între adulți.
Este noua sistematizare o fluidizare a traficului? A devenit Focșaniul un oraș cu o infrastructură utilă? Sau aceste decizii luate la nivel înalt au fost o modalitate pentru a se putea face diverse combinații?
Ipoteza 1: Cum reduci poluarea? Creând condiții favorabile pentru mașini sau obligând cetățenii să folosească mai des transportul în comun, considerat mai rapid? Uneori este mai ușor să urcăm în autobuz și datorită benzilor speciale (care nu sunt în toate zonele orașului), să ajungem mai repede în anumite locuri, ocolind traficul creat de mașini. Așa că, dacă am folosi mai des autobuzele, bicicletele sau trotinetele poluarea s-ar reduce. Un avantaj pentru oraș, nu?
Ipoteza 2: Este confortabil? În zilele aglomerate, în care trebuie să ajungi în mai multe locuri, clar nu. Este atât o pierdere de timp, cât și un stres în plus dacă este să ne bazăm pe noua sistematizare.
Putem lua în calcul, de asemenea, faptul că orașul nostru nu este suficient de mare pentru a introduce sensurile unice. Este dificil să faci un sens unic doar cu 2 benzi, aglomerația crește, iar pentru Focșani, un oraș în care cetățenii nu „apelează” la transportul în comun pe cât posibil, sensurile unice făcute pe două benzi sunt un adevărat calvar.
Pe oamenii care au fost înștiințați că nu-și vor mai putea parca mașinile în anumite locuri sistematizate, i-a întrebat cineva dacă au unde să le ducă? Le-a asigurat cineva un loc în care le pot lăsa? Într-adevăr, mașina este încă privită ca un lux în trafic, pe care ni-l permitem în momentul în care ne asigurăm ca avem unde să o parcăm, că ne convine traficul zilnic și alte lucruri incluse în ceea ce înseamnă a deține o mașină, dar s-a gândit cineva la cei care aveau aceste posibilități înainte, iar acum nu mai există din cauza modificărilor făcute în oraș?
Probleme observate într-o singură zi:
* semafoarele nu sunt corelate, astfel încât oprirea din câțiva în câțiva metri este o adevărată problemă
* la unele semafoare se stă de câteva ori pentru că se creează cozi infernale. Asta pentru că cei care fac stânga au verde în același timp cu cei ce vin din sens opus. Astfel, banda de stânga blochează intersecția până ce se dă roșu în sens opus. Timpul pe care îl au șoferii să facă stânga este foarte scurt, reușind să treacă maxim 3 – 4 mașini (ex: în centru, în intersecția pe sensul dinspre Parcul Schuman către Casa de Pensii, spre stânga).
* în aceeași intersecție, venind dinspre Capelă de data aceasta și mergând spre Schuman, există pe scuarul din dreapta un semafor care se face verde în același timp cu cel pentru șoferii care vin de pe Unirea Principatelor. Să încerci să te bagi acolo, la fel, la fiecare ciclu de verde, este dificil, doar câteva mașini reușind să facă acest lucru.
* unii bicicliști nu își respectă banda, circulând tot pe stradă sau pe trotuare.
* nu în ultimul rând, stâlpii montați în asfalt pe Bulevardul Unirii pentru a deveni zonă pietonală în week-end, cum vor mai fi folosiți acum, cu sensul unic? Pe lângă faptul că sunt inutili, au fost montați cu puțin timp înainte de a se face sens unic, iar acum, deși nu au un scop, găurile și denivelările din cauza lor reprezintă un motiv în plus pentru șoferi de a se plânge de noile condiții de circulație.
Problemele continuă, soluții eficiente, din păcate, se pare că nu există.
(Ana IRIMIA)